Jak pokonywać autyzm
Jeżeli chodzi o formy terapii dla dzieci autystycznych, to jest spora ilość takich, które warte są zagadnienia. Oceniając je po efektach, jakie odnoszą dzieci, dużo można uznać za bardzo trafne w stosunku do potrzeb, jakie wykazują dzieci z deficytami rozwojowymi. Na spostrzeżenie zasługuje metoda krakowska, której głównym założeniem jest rozwój wszystkich funkcji poznawczych u dzieci. Praca podczas terapii polega więc mniej więcej na tym samym, z czym mamy do czynienia w programach edukacyjnych przedszkoli. Tu jednak specjaliści są wyczuleni na deficyty dzieci, dlatego praca przebiega zawsze wedle indywidualnych potrzeb małych pacjentów.
Aby podjąć stosowną metodę terapii dla dziecka autystycznego, konieczna jest diagnoza rozwoju. Tylko dzięki niej można ocenić dziecko w zakresie:
– rozwoju ruchowego
– motoryki precyzyjnej
– lateralizacji
– spostrzegania wzrokowego
– koordynacji wzrokowo-ruchowej
– komunikacji
– mowy
– emocji i relacji społecznych
– wiedzy
– umiejętności uczenia się
Dzięki tzw. kartom KORP czyli Kartom Oceny Rozwoju Psychoruchowego można ustalić wczesne sygnały patologii rozwoju. Kolejnym krokiem jest ustalenie odpowiedniego planu terapii. Dla dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi najistotniejsze jest wczesne ich ustalenie. Im szybciej zostanie wobec dziecka podjęta praca terapeutyczna, tym doskonalsze są rokowania takiej pracy. Można powiedzieć o jeszcze jednym pozytywnym aspekcie wcześnie podjętej terapii, a mianowicie o braku namnażania się deficytów rozwojowych u dziecka.
Aby podjąć stosowną metodę terapii dla dziecka autystycznego, konieczna jest diagnoza rozwoju. Tylko dzięki niej można ocenić dziecko w zakresie:
– rozwoju ruchowego
– motoryki precyzyjnej
– lateralizacji
– spostrzegania wzrokowego
– koordynacji wzrokowo-ruchowej
– komunikacji
– mowy
– emocji i relacji społecznych
– wiedzy
– umiejętności uczenia się
Dzięki tzw. kartom KORP czyli Kartom Oceny Rozwoju Psychoruchowego można ustalić wczesne sygnały patologii rozwoju. Kolejnym krokiem jest ustalenie odpowiedniego planu terapii. Dla dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi najistotniejsze jest wczesne ich ustalenie. Im szybciej zostanie wobec dziecka podjęta praca terapeutyczna, tym doskonalsze są rokowania takiej pracy. Można powiedzieć o jeszcze jednym pozytywnym aspekcie wcześnie podjętej terapii, a mianowicie o braku namnażania się deficytów rozwojowych u dziecka.